Zeptali jsme se odborníků, jak to je s maturitními zkouškami a maturanty, kteří je skládají. Protože právě podle nich jsou výsledky úplně jiné. Děti se v matematice nezlepšují, ba naopak. Ministerský vůdce celého projektu Cermat, který za státními maturitami stojí už šestým rokem, totiž prezentuje úplně jiná čísla, než jaká jsou v realitě.
Důkaz místo slibů
Propad z matematických okruhů je úplně stejný, jako býval vždycky, jeho úroveň se vůbec nelepší. Není to tedy tím, že by maturanti nebo studenti čtvrtých ročníků středních škol a gymnázií byli rok od roku hloupější, ale nejspíš je to tím, že testy, které jim Cermat dává, jsou stále těžší.
Obtížnost testů je nastavená tak, že mnohdy ani studenti vysokých škol si nedokáží s úrovní matematiky na maturitní zkoušce poradit. Bohužel ale vlivem faktu, že z matematiky maturuje jenom velmi malé procento žáků, na rozdíl třeba od češtiny, špatně se tento fakt prokazuje.
Matematika je nepovinným předmětem na všech školách včetně matematických či exaktních gymnázií a je statistickým faktem, že devadesát procent studentů dává přednost angličtině, která se na tomto místě s matematikou alternuje. Letos byly maturitní zkoušky povinné z pěti předmětů, přičemž byla pro všechny povinná pouze čeština a literatura. Pak následovala volba mezi matematikou nebo anglickým jazykem. Následovaly tři volitelné předměty pro gymnázia nebo praktické předměty pro střední školy.
Jak dopadli letošní maturanti?
Letos v matematickém okruhu maturity propadlo dvacet tři a dvě desetiny procent studentů, což ovšem je zlepšení o sedm desetin procenta oproti předchozímu roku. Loni však činil poměr studentů, kteří se k maturitě z matematiky přihlásili, o dvanáct procent méně, než jich bylo letos.
· Podíl gymnazistů
Gymnaziální studenti jsou ti, kteří mají matematiku nepovinnou a je to také jediná skupina celku, které se mění.